tisdag, september 6

Ringar, klänningar och tårta!



Vårt bröllop är planerat till vintern 2012, det är ju ett tag kvar. Men enligt min nya bibel (diverse bröllopstidningar) så ska man börja i god tid. Herregud vad mycket man ska tänka på. Ringar, klänning, tårta, vilka servetter jag ska ha, bordplacering, kyrkan, prästen, fotografen med mera med mera…

Och skulle det inte vara nog med allt man ska komma ihåg att boka, planera och bestämma så är det enligt Bröllopsguiden mycket Vett och Etikett man ska ta hänsyn till. En bröllopsskål ska utbringas, det första talet ska hållas av brudens far och det andra av brudgummens far. Talen får inte vara längre än fyra minuter och vill chefen säga något får han vänta till sist. Vid bordsplaceringen får man dela gifta par men inte sambos och varje gång jag ska springa och pissa ska festens tjejer fram och pussa Juan på kinden. Vilket kommer bli ett antal gånger, eftersom jag har världens minsta blåsa. Och för att inte tala om bröllopstårtan. Den första biten, längst upp på toppen ska skäras av mig och Juan tillsammans, sedan är det turordning och som gäller. Bruden och brudgummens föräldrar tar nästa bit och så vidare neråt tills man når tårtbotten. Jag känner redan hur detta kommer gå åt helvete. Vet mina kära gäster alla dessa regler och hur viktigt är det egentligen? Är det inte meningen att man ska njuta på sitt bröllop, inte sitta med en pinne i röven och nicka där det ska nickas.

Nej bröllopet med vett och etikett är helt klart inte min grej. Dessutom är min andra hälft från Argentina och att få 250 gäster att skära bröllopstårtan på rätt sätt är bara inte möjligt. Och om alla tjejer skulle släppa gaffeln och pussa Juan på kinden varje gång jag vill lätta på trycket, skulle hans hud bli svampmjuk. Nej det funkar inte.

Det argentinska bröllopet däremot är helt i min stil. Det är elegant, galet, stort och högljut. 
Man bjuder alla man känner, inklusive fastern man glömde man hade. Man äter god mat tillsammans, utnyttjar gratisbaren till fullo och slutar inte dansa förrän solen går upp. Då är det dags för frukost. Inga prestigefyllda tal, inga konstlade konversationer och framförallt ingen pinne i röven!
Powered By Blogger